ביטול הליך חדלות פירעון בשל מחדלים בהליך ונסיבות יצירת החובות

הליך של חדלות פירעון הינו הליך שבו נדרש, הן מצד החייב והן מצד הנושים, להתנהל ולנהוג בתום לב, זאת תוך הימנעות מפגיעה בהליך עצמו או בצדדים שלוקחים בו חלק ממשי.

עורכי דין, העוסקים בייצוג של חייבים ונושים במסגרת הליך של חדלות פירעון, מדגישים בפני לקוחותיהם את אותו עיקרון חשוב של תום לב. זאת תוך הדגשה כי פעילות שנעשית בחוסר תום לב, עלולה להוביל עד לביטול ההליכים עליהם סוכמו, להארכה שלהם ולהוצאות כספיות נוספות ומיותרות. ישנם אף מקרים ובהם התנהלות חסרת תום לב של אחד הצדדים יכולה להיחשב כעבירה פלילית שבגינה עונש מאסר בפועל.

תום לב מצד החייב בהליך חדלות פירעון

עורכי דין העוסקים בייצוג של חייבים, בתוך הליכים של חדלות פירעון, מדגישים בפניהם כי עליהם לפעול בתום לב לאורך כל ההליך, כשגם התקופה שקדמה להגשת ההליך נלקחת בחשבון בכל הנוגע להתנהלותו.

ישנם פעולות ומעשים מצד החייב שביצוע שלהם ייחשב כאקט חסר תום לב. אחת מהדוגמאות לכך כוללות מקרים בהם חייבים ייצרו חובותיהם תוך ביצוע של עבירות, כשאלו יכולות להיות אף ביצוע של הונאות ותרמיות אותן הובילו ויזמו. אקט נוסף, כולל בתוכו אף התחייבויות או ביצוע של עסקאות, כשהחייב מודע כבר לעובדה כי לא יוכל לעמוד בהתחייבויות הכספיות שנטל על עצמו.

בתוך ההליך, חייבים אשר נמנעים באופן שיטתי ומתמשך מלשלם כספים לנושים בהתאם לפסקי הדין, יהיו כאלו שיוגדרו כחייבים שפעלו בתום לב. התנהלויות נוספות של החייב שיש בהן אקט מפורש של חוסר תום לב יכולות להיות הימנעותו משיתוף פעולה עם הנאמן, הממונה על הליכי חדלות הפירעון ורשם ההוצאה לפועל, הפרה של הגבלות שהוטלו על ידי החייב, לבטח אם אלו פוגעים פגיעה משמעותית בהליך וכמובן – אי עמידה בתשלומים החודשיים להם התחייב ובהתחייבויות נוספות במסגרת תנאי הצו.

כיצד רואה בית המשפט התנהלות של חייב ככזו הנעשית בחוסר תום לב?

שופטי בית משפט שלום העוסקים, בין היתר, בדיונים הנוגעים להחלטה על ביטול הליך חדלות פירעון הביעו לא פעם את החשיבות בהתנהלות הגונה של החייב אל מול ההליך ונושיו.

פסק דין ע"א 7375/18 שניתן בספטמבר 2019, בין היתר על ידי שופט בית המשפט העליון דוד מינץ, בא לבטא דוגמה למקרה בו חייב התנהל בתום לב במסגרת הליך צו כינוס (הליך הדומה במאפייניו להליך חדלות פירעון).

באותו מקרה, בחר החייב, על אף שהושת עליו צו תשלומים חודשי על סך של 2,000 ₪ בכל חודש, לרכוש רכב שנרשם על רעייתו בסכום כולל של 80 אלף ₪ וזאת למרות פיגורים שצבר בתשלומים להם התחייב.

באותו פסק דין, ציין בית המשפט המחוזי, שהחיל על החייב את ביטול ההליך, באומרו כי "אחר שנמצא כי אין עוד מקום להמשיך בהליך פשיטת הרגל בעניינו של המערער. בית המשפט ציין כי למערער ניתנו מספר התראות ביחס להתנהלותו אשר אינה הולמת חייב המצוי בהליך פשיטת רגל, בעוד שהמחדלים נותרו בעינם. נקבע כי חוסר שיתוף הפעולה של המערער מהווה התנהגות בחוסר תום לב".

החשיבות הרבה בליווי החייב על ידי עורך דין מנוסה

חייבים רבים הזוכים לקבל עליהם הליך חדלות פירעון, הליך שיש בו לאפשר להם להשיב את חובותיהם באופן ראוי המאפשר ניהול חיים תקין, מבינים כי אותה הזמנות מהווה עבורם חבל הצלה ומכאן שגם התנהלותם היא בהתאם.

בחלק ניכר מהמקרים, עורכי הדין המייצגים את אותם חייבים מעידים עד כמה חשוב להבהיר לאותם חייבים אודות מצבם העדין, כשזה תלוי ועומד למול בחירתם אם להתנהל בחוסר תום לב.

עורכי דין המייצגים חייבים שנים רבות, מדגישים את החשיבות להבהיר לאותם חייבים כי אותו חבל הצלה שניתן להם, עלול להימשך מהם ברגע שיבחרו לפעול באופן לא הוגן וראוי. הדגשת אותה חשיבות, יש בה להבהיר עד כמה משקל וחשיבות קיימים לעורך הדין באותו הליך.