ביטול הענקה של דירת מגורים בהליך חדלות פירעון

בתחום הרחב של חדלות פירעון ופשיטת רגל קיימת התייחסות ורצון של הצדדים להקפיד על הליך בו קיים עיקרון של הוגנות, לבטח עבור הנושים כנגד החייב. אחד מהכלים העומדים לרשותם של הנושים הוא ביטול הענקה של דירת מגורים בהליך חדלות פירעון.

כלי ביטול הענקה של דירת מגורים בהליך חדלות פירעון מהווה כלי המאפשר להפקיע בתנאים מסוימים, הענקה של נכסים מצד החייב, בין אם בתמורה מופחתת ובין אם ללא תמורה כלל, לאנשים הקרובים לו.

ניתן להפעיל את אותו הליך גם בטרם החל הליך של פשיטת רגל או הליך של חדלות פירעון, כשהעיקרון המאפשר יישום הליך זה, כפי שצוין קודם, נוגע לעובדה שעל החייב להתנהל באופן הוגן ולהשיב חובותיו, זאת בטרם הוא מחליט לחלק מתנות לקרוביו.

מהי בעצם אותה הענקה?

בפקודת פשיטת הרגל קיימת התייחסות להעברת נכס ללא תמורה. לצד זאת, אותה פקודה מאפשרת ביצוע הענקה של נכס במקרים בהם מדובר על הענקת נכס בשל נישואין, לטובת קונה או בעל שעבוד בתום לב ובתמורה המבטאת את השווי האמיתי של הנכס ואף בהעברת נכס לבן או בת הזוג הנשוי של פושט הרגל או לילדיו.

במקרים אלו, על ההענקה להיעשות וזאת מבלי שהחייב זכה לתרומה כספית בגינה ואף מקרים בהם לא זכה לתמורה נמוכה באופן משמעותי משוויו של הנכס. במקרים ובהם חייב מכר נכס שלו זמן משמעותי של מעל לעשר שנים לפני הכניסה להליך פשיטת רגל או חדלות פירעון, אותה מכירה לא תוכל להיחשב כהענקה.

מתי כן ניתן לבצע ביטול הענקה של דירת מגורים?

המחוקק בישראל מבחין בין שני מצבים של הענקה וזאת בהתבסס על סעיף 96 לפקודת פשיטת הרגל. שני מצבים אלו מובחנים באמצעות טווחי זמן שבהם בוצעה אותה הענקה וזאת ביחס למועד כניסת החייב כפושט רגל או חדל פירעון.

התקופה הראשונה כוללת תקופה של עד שנתיים טרם הוכרז החייב כפושט רגל, כשהענקה בטווח זמן זה בטלה ללא כל תנאים ומגבלות, כשהמשמעות היא שאין לחייב היכולת לתת הסבר מניח את הדעת לביצוע העברה בטווח זמנים זה והענקת דירת המגורים שביצע תבוטל לאלתר.

התקופה השנייה מתייחסת גם היא לתקופה בטרם הפך החייב לפושט רגל, כשכאן טווח הזמן מתייחס לבין שנתיים ועד עשר שנים מהרגע שבו הפך החייב לפושט רגל (אם למשל, הוכרז אדם כפושט רגל במרץ 2024, תקופה זו כוללת את מרץ 2012 ועד מרץ 2022). בתקופה זו, הענקת דירת המגורים תבוטל, אם לא הצליח החייב להוכיח בפני בית המשפט, יחד עם עורך דינו המייצג אותו, כמי שיכול לפרוע את חובותיו מבלי להזדקק לאותה דירת מגורים.

נטל ההוכחה הקיים על הצד המבקש לבטל ההענקה

נטל ההוכחה הראשוני כי החייב אינו עומד בחריגים, אותם הזכרנו קודם, מוטל על הנאמן בתיק, כשמנגד טוען בית המשפט, בהסתמך על תקדימים בנושא, כי "אין להטיח על הנאמן חובת ראיה כבדה מידי", כשכהכוונה היא שעל הנאמן נדרש מעט מאוד על מנת להוכיח כי החייב אינו עומד באותם חריגים.

במידה והנאמן בתיק אכן הוכיח כי החייב אינו עומד בחריגים, בכל הנוגע להעברת דירת מגוריו, נטל ההוכחה עובר על מקבל ההענקה להוכיח את כשירותה ועמידתה באחד מאותם חריגים.

ביצוע הסדר הענקה שיהיה מקובל על נושי החייב

עורכי דין מנוסים בתחום פשיטת הרגל וחדלות הפירעון ידעו לקדם, לא פעם, הסדרים המאפשרים ביצוע הענקה של דירת מגורים על ידי החייב לבן משפחה, כשאלו יטיבו עם החייב ונושיו.

בחלק מהמקרים, דואגים עורכי הדין בתיקו של חייב, יחד עם בית המשפט, בביצוע פדיון של קרוב משפחה של החייב את הזכויות בנכס החייב, כשהתשלום על שווי דירת המגורים מצד בן המשפחה מועבר לטובת הליך פשיטת הרגל או חדלות הפירעון.

הליך זה מהווה בלא מעט מקרים את הפתרון האידיאלי עבור החייב ובן משפחתו שזוכה לקבל לידיו את הדירה.