0733742523

פתיחת תיק הוצאה לפועל – מדריך

כיצד פותחים תיק בהוצאה לפועל?

לא אחת, זוכה על פי פסק דין או שטר כספי מתקשה לגבות את חובו מהחייב. ניסיונות רבים לגביית החוב נכשלים, והזוכה נאלץ לשקול פנייה ללשכת ההוצאה לפועל.

במידה ואתם מעוניינים לפתוח תיק בהוצאה לפועל, חשוב לשים לב למספר דגשים:

ראשית, החוק אינו מחייב פתיחת תיק בהוצאה לפועל באמצעות קבלת ייעוץ משפטי. כלומר, כל אחד יכול ללכת ללשכת ההוצאה לפועל, למלא את הטפסים הדרושים, להציג את המסמכים הרלוונטיים ולפתוח תיק כנגד החייב.

עם זאת, מכיוון שמדובר בהליך בירוקרטי ומשפטי מורכב שכל שלב בו עשוי להשפיע על התוצאה הסופית, מומלץ להיעזר בעורך דין מומחה. עורך דין המומחה בהליכי הוצאה לפועל יוכל לייעל את פתיחת התיק ובכך להגדיל את הסיכויים לפירעון החוב.

ישנם מספר טפסים שיש למלא בעת פתיחת תיק בהוצאה לפועל. טפסים אלה ממולאים בהתאם למקור הזכות היושבת בבסיס החוב שאת מימושו מבקש הזוכה להשיג. ניתן להשיג את הטפסים הנ"ל בלשכת ההוצאה לפועל או להורידם באינטרנט. טפסים לפתיחת תיק בהוצאה לפועל כוללים פרטים שונים אודות הזוכה, החוב והחייב. חשוב להקפיד על רישום מדויק ככל הניתן של כתובת החייב, כדי לפשט ולייעל את פעולות ההוצאה לפועל שיינקטו כנגדו בהמשך.

לדוגמה, מילוי כתובת לא נכונה עלולה לגרום לשליחת אזהרה לכתובת שגויה, ובכך לעכב משמעותית את היכולת לנקוט בהליכים "חזקים" יותר כנגד החייב. כמו כן, אם הזוכה מציין בטפסים כי הוא פנה אל החייב במסגרת מכתב דרישה לפני שהגיע להוצאה לפועל, יש לכך משמעות מבחינת יכולתו לנקוט בהליכים כנגד החייב גם טרם משלוח אזהרה.

פתיחת תיק בהוצאה לפועל נעשית בצירוף המסמכים הבאים:

1. טופס בקשה לפתיחת תיק הוצאה לפועל

2. צילום תעודת זהות של הנושה (הזוכה)

3. צילום תעודת זהות של החייב (החייב)

4. מסמכים המעידים על החוב, כגון חשבונית, שטר חוב, פסק דין וכד'

5. אישור על תשלום אגרת פתיחת תיק

הוצאה לפועל – פתיחת תיק: כמה זה עולה?

פתיחת תיק בהוצאה לפועל כרוכה בתשלום אגרה מיוחדת. אגרה זו נקבעת בהתאם לגובה החוב ועל בסיס סכום מינימלי המשתנה מעת לעת. כמו כן, שיעורה של האגרה משתנה גם בהתאם לעילת החוב ולמורכבות המקרה. לדוגמה, אם תיק ההוצאה לפועל נפתח בשל אי ביצוע פסק דין, האגרה עומדת על 1% מערך החוב. אם שטר חוב היה העילה לפתיחת התיק, פתיחת התיק תחייב את הזוכה לשלם אגרה בשיעור של 1.25%. לעיתים, רשות ההוצאה לפועל יכול להתיר הפקדת ערובה חרף תשלום אגרה זו. ברור כי תשלום האגרה מהווה חלק מהחוב והוא מוטל על החייב.

ניתן לפתוח תיק בהוצאה לפועל בשלושה מסלולים עיקריים:

מסלול רגיל – במסלול זה, על מנת לקדם את גביית החוב, על הזוכה או עורך דינו לפעול בתיק, להגיש בקשות ולנקוט הליכים באופן יזום. לשכת ההוצאה לפועל אינה פועלת באופן יזום אלא פועלת בהתאם לבקשות שמגיש הזוכה או עורך דינו ולהחלטות המתקבלות על ידי הרשם הדן בתיק.

מסלול מקוצר – במסלול זה, הלשכה היא זו שפועלת לגביית החוב ולא הזוכים. זאת כדי להקל על זוכה שמבקש לפתוח תיק על סכום קטן יחסית תוך מעורבות מינימלית ככל האפשר. ניתן לפתוח תיק במסלול המקוצר לחוב שסכומו עד 25,000 ₪.

מסלול מזונות – מסלול זה מאפשר גביית פסק דין למזונות תוך מעורבות מינימלית הכרחית של הזוכה.

מה קורה לאחר פתיחת התיק?

משך הזמן לטיפול בבקשה לפתיחת תיק הוא עד 10 ימי עבודה.

כשתיק ההוצאה לפועל נפתח, נשלחת לחייב אזהרה המודיעה לו על פתיחת התיק נגדו. אם אינו יכול לשלם את החוב במלואו, הוא רשאי להתייצב לחקירת יכולת בפני רשם ההוצאה לפועל, בתוך תקופת האזהרה. עם סיום תקופת האזהרה, אם החייב לא שילם את החוב במלואו ולא התייצב לחקירת יכולת, רשם ההוצאה לפועל רשאי לנקוט בצעדים להיפרע מנכסיו של החייב. צעדים אלה כוללים עיקולים על רכוש, כגון כספים בחשבון הבנק, משכורת, רכב וכדומה. רשם ההוצאה לפועל גם רשאי להטיל עיקולים על נכסים מסוימים של החייב, כגון דירה או עסק, במטרה לאלץ אותו לשלם את חובו.יש לזכור כי הליכי ההוצאה לפועל הם חמורים ועלולים להשפיע באופן משמעותי על החייב, ולכן חשוב לנסות ולהגיע להסדר תשלומים עם הזוכה לפני שהתיק מגיע לשלבים מתקדמים יותר. אם החייב נתקל בקשיים כלכליים, הוא יכול להגיש בקשה לדחיית פירעון החוב או להסדר חוב במסגרת הליכי חדלות פירעון.

הוצאה לפועל פתיחת תיק: כמה זמן לוקח לגבות את החוב?

הרבה אנשים סבורים כי גביית חובות היא תהליך קצר ויעיל, אך במרבית המקרים, לאחר פתיחת תיק בהוצאה לפועל, החייבים אינם משיבים את חובם תוך זמן קצר. כאשר מגיעים להליכי הוצאה לפועל, המשמעות היא שלחייב אין יכולת כלכלית לפרוע את חובו או שהוא מעדיף לא לפרוע כדי "למשוך זמן". לעיתים קרובות חייבים טוענים טענת "פרעתי" בהוצאה לפועל, אך לרוב מתגלה שזו טענת שקר.

טענות כאלו ואחרות גוררות את שני הצדדים ואת עורכי הדין שלהם להליכים משפטיים חוזרים ונשנים, שבהם כל צד מנסה לממש את זכויותיו כראוי, מה שגורם למצב רק להחריף. לכן, כדי להצליח בגבייה חשוב להיעזר בעורך דין מומחה בתחום זה, כמו משרדנו – משרד עורכי הדין אורה צימברג באשקלון, בעל ניסיון רב שנים בהוצאה לפועל וגבייה.

מתי מותר לבקש מימוש פסק דין כספי, ואיך עושים זאת?

“מתי” – התשובה נמצאת בעיקר בתוכן של פסק הדין. במקרים בודדים ניתן לפתוח בפסק הדין מיד, כאשר הדבר מצוין במפורש. במקרים אחרים, ניתן לפתוח את התיק למימוש פסק הדין לאחר מועד פקיעת תשלום החוב. בחלק מפסקי הדין לא יצוין מועד מפורש, ובמקרים כאלה זמן ברירת המחדל לתשלום הוא 30 יום.

"איך" – יש לגשת ללשכת ההוצאה לפועל ולצרף את המסמכים הבאים: טופס בקשה לביצוע פסק דין, מסמך פסק הדין, אסמכתא לחשבון או המחאה עם פרטי הזוכה, ואישור מסירת פסק הדין לחייב (אם ניתן בהיעדרו).

ייעוץ משפטי אצל עורך דין אורה צימברג המתמחה בהוצאה לפועל

ניהול הליכי הוצאה לפועל אינו עניין מורכב ולא פשוט. לכן, אם אתם מחליטים לפנות להוצאה לפועל, ייעוץ משפטי מעורך דין מטעמכם הוא צעד משמעותי, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. עורכת דין אורה צימברג עוסקת בתחום הוצאה לפועל מזה שנים ויודעת כיצד להתמודד עם טענות שונות מצד החייב וכיצד ניתן לייעל ולזרז את ההליכים בהוצאה לפועל.

לכן, אם אתם זקוקים לעזרה כעת – פנו אלינו ואנחנו נדאג לכל השאר. השאירו פרטים דרך טופס הפניה שבאתר ותקבלו ייעוץ מקצועי מעורך דין מומחה בתחום.

*האמור הינו בגדר מידע כללי בלבד ואין לראות בו כתחליף לייעוץ/ליווי משפטי